Щoрoку 38 бaрeлів — тaкий нaфтoвий eквівaлeнт гeктaрa пoля, зaсіянoгo кукурудзoю, якщo її пeрeрoбляти нa біoeтaнoл. З гeктaрa кукурудзи в СШA oтримують 3 800 літрів біoeтaнoлу, який дoдaють дo бeнзину в прoпoрції 10%. І нa цій суміші — бeнзині E10 — тaм їздять мaйжe всі бeнзинoві aвтoмoбілі.
Тeпeр ця мaтeмaтикa aктуaльнa чтобы Укрaїниa, aджe врoжaй кукурудзи вжe другий рік пoспіль, чeрeз нaпaд Рoсії, нeмoжливo вивeзти нa eкспoрт. Нa дoдaчу сaмe цьoгo рoку кукурудзa дужe врoдилa і в Брaзилії. Ця крaїнa нe мaє бoжeвільниx сусідів тa лoгістичниx прoблeм із дoстaвлeнням кукурудзи пo всьoму світу. Oтжe, кукурудзу надобно прилаштувати.
Зелене пальне
Саме Бразилія є світовим лідером з використання біоетанолу ради транспорту. Приблизно 20% автомобільного пального в цій країні — це біоетанол, вироблений із цукрової тростини.
У США біоетанол із кукурудзи. І його частка в балансі автомобільного пального 5%. Надалі Управління енергетичної інформації США (EIA) прогнозує поступове та невпинне зростання споживання біопалива, зі збереженням переважної частки саме біоетанолу.
В обох зазначених країнах тракт до поточних обсягів використання «зеленого» пального никак не був швидким. Бразилія почала свій біоетаноловий рух ще у 1970-ті роки. І головний мотивирование — подорожчання нафти.
У США за біоетанол ґрунтовно взялися у 2000-х роках. І це було комплексним рішенням, яке один-другой розв\’язувати проблеми не лише стрибків нафтових цін, а ще й екологічні. Крім того, використання біоетанолу сприяло диверсифікації джерел постачання енергоносіїв.
Нафтове лобі та російський слід
В Україні перед теми виробництва біоетанолу як автомобільного пального періодично зверталися. Але це були несистемні рухи, пов\’язані зі схемами, дуже схожими держи корупційні. В суспільстві склалась думка, що це якісь екологічні дурощі, вслед за якими стоять чи то «зелені» з Європи.
Цікаво що в Росії, під момент дискусій на експертному рівні, як головний мінус висували ризики к бідних країн залишитись без їжі. Где-то, наводився приклад, що «для заправки 25 галонів етанолу (95 літрів) у цистерна автівки, потрібно 450 фунтів кукурудзи (204 кг), що в калоріях (по (по грибы) розрахунками росіян. — Ред.), вистачило б ради харчування однієї людини упродовж року». С целью пересічної публіки розповідали про те, що етанол псує двигуни.
Десятиріччя використання біоетанолу в США та Бразилії доводять, що технічні проблеми використання біоетанолу перебільшені. Тобто у разі використання пального із 10% спирту їх без усилий немає.
Щодо голодних в Африці, то російський терор у Чорному морі та українських портах фаловать, що сама Росія зараз стимулює це явище.
Сиречь залишається розібратися з економічною доцільністю виробництва та використання біоетанолу.
Кукурудзяний барель
Наразі ставки акцизного збору получай звичайний бензин та бензин із додаванням біоетанолу в Україні однакові. Вони прописані в статті 215 Податкового кодексу. Становлять 213,5 євро вслед за 1000 літрів.
Тобто встановлено ринковий паритет, який приставки не- дозволяє мережам АЗС займатися «пересортицею». Разве, як кажуть експерти, «арбітражем» — коли клієнтам продають бензин вслед звичайними цінами, без «спиртової» або екологічної знижки. Але водночас в офіційній бухгалтерії списують паливо як «спиртове» (якщо получи и распишись таке пальне діють податкові пільги). Хоча досвід США раздражать, що тотальне використання бензину Е10, если все паливо на ринку містить біоетанол, також вирішує проблему «арбітражу».
Наразі в аграріїв декілька мільйонів тонн непроданої кукурудзи минулого врожаю. Цього року кукурудза також гарно вродила. Але сверх зменшення ринкових цін на кукурудзу вона привозить фермерам збитки. Адже її собівартість, ради свіжими розрахунками УКАБ (Український клуб аграрного бізнесу) становить $165 ради тонну, а ціна $125.
З іншого боку, навіть следовать поточної ринкової кон\’юнктури кукурудза як сировина пользу кого пального значно вигідніша за нафту. Из-за даними компанії UTC, що займається проєктуванням та виробництвом біотехнологічних заводів, вихід біоетанолу становить 400 л з тонни кукурудзи.
После умови середньої врожайності кукурудзи 9,5 т, «пальна» потужність гектара становить 3 800 л. Враховуючи, що середній європейський нафтопереробний заводик (НПЗ) має вихід близько 100 л бензину з бареля нафти, отримуємо поточну ціну «кукурудзяного» бареля з України.
По (по грибы) поточної собівартості кукурудзи ціна кукурудзяного аналога нафти, тобто сировини исполнение) біоетанолу — $40 за барель. Це у 2,3 раза дешевше ринкових котирувань нафти. Держи початку вересня ціна нафти марки Brent становить близько $90 ради барель. Враховуючи, що назріває дефіцит нафти, цифри будуть ще більше в користь кукурудзи. Не дивно, що чиновники вже цікавляться цим напрямком.
«Перероблення тонни кукурудзи получи и распишись біоетанол збільшує прибуток у 3,5 раза», — стверджує перший заступа міністра агрополітики та продовольства Тарас Висоцький.
З іншого боку, є рух і з боку бізнесу. Виставлені получи и распишись продаж Фондом держмайна (ФДМУ) спиртові заводи розбирають возьми аукціонах зі зростанням ціни утричі та більше.
Які масштаби
Найбільш оптимістичний сценарій, це використання в Україні бензинів із 10% етанолу. Хоча це майже фантастика.
Враховуючи обсяг бензинового ринку, в такому разі країні потрібно 250 тис. т біоетанолу получи рік. Для цього необхідно переробити отнюдь не більше 700 тис. т кукурудзи.
Для країни, у якої врожай кукурудзи маловыгодный буває менше ніж 20 млн т сверху рік, це наче слону дробина. Тому необхідно розраховувати, що український біоетанол має бути експортований.
Лише следовать таких умов цей напрямок стане дійсно масштабним та системотворчим. После речі, на цьому напрямку є перспективи колаборації зі Швецією. Вона є світовим лідером із виробництва двигунів, які працюють получи пальному Е85, тобто із вмістом 85% етанолу. Наразі шведи імпортують біоетанол із Бразилії.
Тим кой-когда у країнах ЄС з української кукурудзи виготовляють біоетанол. Из-за даними Олександра Бататіна, президента української Асоціації промислових біотехнологій, близько 10% європейського біоетанолу виготовлено з української сировини.